Miljøregnskap.
Hva betyr egentlig det begrepet? Det er ikke bare dieselforbruk og bruk av gass i nye busser det dreier seg om.
Det er total produksjon av nye busser, det er påbygg av buss som skjer i andre land, det er transport av gass i bulk og på tankbiler frem til tankpåfylling til buss, og ikke minst tomkjøring til og fra endeholdeplasser.
Kjører du i Okstadbakkene en dag, enten på tidlig formiddag eller på ettermiddag ser du haugevis av grønne busser med atb.no i fronten. Oppover og nedover Okstadbakkene.
Når det står atb.no i fronten, vil det si at disse bussene kjører utenfor rute, enten for å starte en tur i sentrum eller i periferien, eller de er på tur til eller fra pause i garasjeanlegg.
I forbindelse med forrige anbud regnet Fagforbundet BSF ut en anslagsvis årlig distanse på tomkjøring på rundt 11 ganger rundt jorda med å opprette et nytt anlegg på Kvennil. Man må også huske på en tomkjøringsfaktor med å bruke såkalt avløserbil i perioden 1430 til 1630 på ettermiddagen grunnet fylkeskommunens bestemmelser om avløsning på endeholdeplasser i stedet for sentrum i rush ettermiddag.
AtB presterte i en avisartikkel i sommer å påstå at tomkjøring ville bli redusert når rutekjøringa ble optimalisert og nytt garasjeanlegg bygges på Ranheim, i tillegg til det nye anlegget på Kvennil.
For det første: Det er bare ett sentralt plassert garasjeanlegg som for eksempel Sorgenfri som vil være optimal.
For det andre vil en optimalisert organisering med to garasjeanlegg plassert i randsonen av byen løses med at det lyses ut anbud der kjøringa tilpasses de to garasjeanleggene. Det kan tidligst skje om seks år. I mellomtida vil det bli tomkjøring som før. Summen kilometer vil bli enorm.
Så har vi faktoren med bestilling av nye busser. I media har det hittil i anbudsdebatten blitt fremstilt at tidligere Team Trafikk bare kjørte rundt med gamle nedslitte eksos-spyende busser som det rant diesel rett igjennom.
Dette er jo bare sprøyt. For det første ble et titalls busser skiftet ut hvert eneste år med nye busser med den nyeste motorteknologi, på busser bygget i Norge.
For det andre drev Team Trafikk med et sentralt plassert garasjeanlegg, nemlig Sorgenfri. Det er optimalt for minimal tomkjøring! Greit at politikerne vil bygge nye boliger på området med skyhøye kostnader ingen ungdommer snart kan matche, men de hadde ikke behøvd å bygge to nye anlegg plassert så langt ut av sentrum man kan komme.
Så har vi transport av gass til fylling Kvennil. Det sies at to svære tankbiler kjører hver eneste dag for fylling av busser. Er det ingen skadelige utslipp av disse bilene?
Så kommer vi til bestilling av busser. Det har jo skjedd en historisk, massiv utskifting av busser i denne byen. Ny teknologi er innført, og det er jo bra. Men vi får da det paradoksale at denne massive bussbestillingen fører til nedlegging av norske arbeidsplasser. Karosseribygging i Norge blir jo en saga blott, alle busser i de siste to anbudene her i byen ble bygget i Polen. Så skal disse bussene transporteres til Norge, med utslippsfaktoren i forbindelse med det.
Nå ser vi nye Scania i Trondheim med karosseri bygget i Kina, Higer står det på bussene. Her blir det sendt chassis på kjøl over til Kina, bygget karosseri og sendt tilbake til Europa, på kjøl. Med utslipp!
I tillegg får vi jo en storstilt produksjon av nye busser som selvfølgelig fører til utslipp, det blir jo skiftet ut busser lenge før det er høyst nødvendig. Her i byen måtte vi sende fra oss mange fullt brukbare busser med Euro-4 teknologi fordi disse ikke fylte kravene til anbud!
Som sagt, et regnskap for samla utslipp er mer sammensatt enn som så.
Den debatten vi har sett ført fra fylkespolitikere og fra media er mer preget av tåkelegging enn fakta. Men en ting skal fylkespolitikerne våre ha: De reduserer billettprisene for vanlige folk i stor stil for tiden! Kjempeflott. Det kunne de ha gjort mye tidligere.
Poenget er at det kunne politikerne godt fått til med bedre løsninger for miljøet og med lavere utslipp samla sett uten å sette i gang anbud!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar