Og du salige julesnø!
Og så kom vinteren til Trøndelag også. Jeg var på arbeid på onsdag 7.desember, deltskift. Mye snø på Sandmoen på morran, og den interne brøytinga på anlegget var under hver kritikk, busser nedsnødd, pikett-biler nedsnødd, alt var nedsnødd. Men det kom mye på en gang, og enkelte ganger settes beredskapen på prøve, spesielt i starten av vinteren. Surra rundt i byen med en metro, og fungerte som en brøyteplog i hele Heimdal og Kattem-området. Så kom ettermiddagen, med enda mer snøfall og sterk vind i tillegg. I forannevnte område så vi ikke brøyting i traseen, jeg kom meg til anlegget rundt kl.1800, passerte Midteggen og Kattem et kvarter før, og ingen brøyting! En hel dag uten brøyting i en metro-trase. Utrolig. Da metroen ble introdusert i 2019, og kom i gang samme høst var lovnadene gull og grønne skoger fra de som nå har overtatt ansvaret for kollektivtrafikken i byen, metrotraseer skulle saltes svart, bussen skal fram, folk skal bruke buss, basta! Metroen er egentlig god til å ta seg fram, med drift på 4 hjul og to aksler, og stopper ikke opp for litt snømengder, men vi er faktisk avhengig av at øvrig trafikk også kommer seg frem rundt omkring i byen vår. Vi kan ikke fly, vi må holde oss til faste traseer og ta med oss folket, og stå i kø der det ikke er kollektivfelt. Brøytemannskapene var sikkert ute alle som en denne dagen de, og gjorde så godt de kunne, men de kjørte ikke der jeg for. Da er det noe som sier meg at det er planlagt med for lite mannskap et eller annet sted. Så får vi håpe at det er foretatt en evaluering i systemet, for sånn kan vi ikke fortsette i vinter når neste snøfokk bryter løs.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar