Opplæring eller manglende
opplæring?
Et
oppmøte på kantina på Sandmoen om morran er en egen seanse for
tiden. Folk flyr inn og ut med en kjøreordre i hånda og spør
kolleger om han eller hun har kjørt den og den turen. Hvor svinger
man innom, og hvilke holdeplass var det nå det var overganger på
mon tro? Skal man innom den rundkjøringa eller var det den andre
rundkjøringa en skulle innom? Hvor ligger Dyre Halse gate? Stopper
ikke bussen på Rosendal lenger? Hva med Håkon den 7 gate, det
ligger jo tre holdeplasser her på tur mot byen, skal vi stoppe på
alle tre? Et salig virvar, det summer i korridorer, og mange lurer på
spørsmål. Opplæringa her på Sandmoen-bruket kom alt for sent i
gang, storparten avviklet ferie oppe i alt dette nye, og demovideoer
som er lagt ut på youtube inneholder feil. Vognopplæring skjer via
rykter, alle som skulle kjøre metro har vært innom en instruktør,
men de andre vogntypene må man lære seg sjøl, og plukke opp tips
så godt man kan. Mye info skjer via facebook og snakk på kantina.
Felles radiosamband som er en viktig læringsarena er stengt ned, en
feil i opplæringsfasen etter min mening. Å rope på trafikkleder er
fåfengt, det virker som det er kronisk underbemannet for tiden. Her
må en hjelpe seg sjøl. Oppå det hele graves det pinadø over hele
byen, halve rutenettet er jo ikke ferdig. Heimdal stasjon ser ut som
et bombekrater, innsnevringer er det overalt med fare for å høvle
sida av ei vogn eller to. Sukk. Skal tro når ting blir på stell?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar