Sirkus
Elgeseter gate.
Midtstilt
i Elgeseter eller ikke. En artikkel i Adresseavisen datert 6.sept
viser en del av problemstillingene kollektivtrafikken står for
framover. Uansett må gata graves opp, og en del infrastruktur
skiftes ut regner jeg med. En pris på rundt 80 til 100 mill nevnes,
men usikkert å anslå eksakt beløp. Det jeg er opptatt av er hvem
som bestemmer, og hvem som påvirker. For det første: Et politisk
flertall i bystyret avgjør, de ønsker seg en midtstilt trase. Altså
avhengig av ulike konstellasjoner og oppfatninger om framtida,
estetikk, partier som truer med å trekke seg fra
miljøpakkesamarbeidet hvis andre partier stemmer for midtstilt,
osv. Her er det kjøp og salg og tautrekking i stor stil. Det som
skjærer en i øynene er fraværet av faglige råd, og reell
påvirkning fra de som faktisk skal kjøre med metrobussene der, og
risikovurderinger. Iallefall er det ikke referert til dette i
avisartikkelen. En risikovurdering er det minste en bør forlange. Et
av argumentene er at midtstilt vil gjøre kollektivtrafikken mer
synlig. Akkurat som man forsvarte et svindyrt innkjøp av 58
metrobusser fra Van Hool til 11 mill pr.stk. De skulle bli synlige!
Økonomi og funksjonalitet ble lagt til side, vi vet ikke om disse
metrobussene fungerer på skikkelig vinterføre engang, vi har jo
bare prøvd dem i to måneder på bart føre! Fra trikkens dager vet
vi hvor farlig beinflyende forsinkete passasjerer utgjør i bybildet,
det er nok å se på dagens oppførsel i Prinsenkrysset for å få en
ide om det. I tillegg kommer problemet med å entre bussene for
rullatorer og rullestolbrukere på en refuge. Først skal rampa ut,
noe som krever plass, i tillegg til at de skal komme seg fra fortauet
over en kjørebane og manøvrere seg på en refuge, fremover eller
bakover igjennom folkehavet for å nå midt- eller bakdør. Så skal
bussen krysse kjørefelt når de skal entre midtstilt enten sørfra
eller nordfra, og skifte igjen når de skal ut. Bare dette er en
risikofaktor stor nok i seg selv. Direktør Janne Solli i Atb fikk
spørsmålet om deres holdning til midtstilt, og de var for. Om det
var avstemning for eller mot, ev hvor stort flertall for, eller
hvilke kvalifisert bakgrunn man hadde for å vedta dette kom ikke
frem i artikkelen. I slutten av artikkelen ble det spurt om
forbikjøring av busser i midtstilt felt blir låst. Svaret var at
det kan skje ja, men neppe mer enn i rushtid i dag. Man tror, man
antar, det synses hele vegen. Det som er klart er at det er mye
lettere å komme seg forbi en havarert buss når den står inntil
fortauskant i motsetning til om den står midt i gata i eget felt og
sperrer. Nå har jeg søkt i fylketsvedtakene den siste tiden for å
se om midtstilt trase i Elgeseter gate faktisk ble vedtatt, men
finner ingen. Så skal det bli interessant å se hvor mange
unnskyldninger man finner på når metrobussen ikke fungerer optimalt
når startskuddet går i august neste år. Så da er det bare å
krysse fingrene folkens.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar