Van
Hool.
Vi
har den siste tiden hatt en av Bergen sine Van Hool metrobusser på
testing i Trondheims gater, visstnok for å se hvor utfordringene
ligger på de traseene som metroene skal trafikkere fra høsten 2019.
Spesielt med tanke på hvilke trange hjørner og gatebredde som det
må gjøres med, men også for å få teste litt ut hvordan en lang
buss på 24 meter oppfører seg på vinterføre, i den grad det har
vært utfordrende vinterforhold i vår lille by. Vinteren i denne
landsdelen har jo vært sjelden kald og stabil, så fremkommeligheten
for en metrobuss har vært vanskelig å teste fullt ut.
Vi
har hatt noen få som har fått opplæring og kjørt litt med disse
bussene, og jeg har blitt oppfordret om å skrive noe positivt, og
jeg videreformidler gjerne at disse lange bussene er gode å kjøre,
med et godt førermiljø. Det skulle bare mangle, når en buss koster
11 millioner per stykk. Men et godt førermiljø er bare en del av
dette metrobuss-prosjektet, utforming av holdeplasser, gatebredde og
utforming av kryss vil bli like så viktig for å få dette til å
fungere optimalt. Ikke minst egne traseer og bruk av kollektivfelt
blir avgjørende for å få dette til å gå på skinner, og når vi
allerede nå leser at dette ikke vil fungere i Haakon den 7.gate, så
skjønner vi at vi får store problemer. Avgangene skal tross alt gå
hvert 10 minutt, og skal vi stå i kø sammen med de andre bilene i
den lange gata på Lade, så går det i ball. Og går det i ball er
det ikke bare publikum som blir rammet, men vi sjåførene blir også
utsatt, pauser som ikke kommer som det skal, stupfulle busser og
frakjøringer på enkelte avganger og problemer med avløsninger på
de riktige avganger.
Hvis
dette opplegget blir vellykket i alle ledd blir det et godt tilbud
for våre passasjerer, med tette avganger og god framkommelighet, men
det hjelper ikke med kostbare busser som ser ut som en trikk hvis
ikke alle de andre faktorene er på plass. Da blir det bare en
gedigen flopp som bare blir tragisk sett på bakgrunn av de kostnader
man har lagt ned i dette prestisjeprosjektet. For dette er et
prestisjeprosjekt som godt kunne vært nedskalert og kanskje ikke
fullt så ambisiøst som det nå er lagt opp til. Fallgruvene er
mange i dette kompliserte puslespillet, og flere prosjekter henger
etter skjema, så dette vil bli interessant!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar