Alle sjåfører over på hvilebuer?
Jeg starter
min blogg med å si: Unnskyld, Roger. Det er en forutsetning i en blogg at
opplysninger er etterrettelige, men her har undertegnede basert sine
opplysninger på feil grunnlag, og gikk ut med feil kritikk. Saken gikk ut på
bruk av ny hvilebu på Lade, og om Tide Buss aksjonerte i forhold til det. Tide
har jo adoptert sin bergensmodell og bruker hvilebuer til delvis avvikling av
matpauser, noe som undertegnede er helt uenig i. Men når AtB satte opp sin nye løsning
på hvilebu på Lade reagerte Tide på manglende varmtvann og utedo med en telefonstorm
for å få skikk på dette, uten å nå fram i første omgang. Nettbuss sitt
hovedverneombud rakk etter hvert å varsle sin arbeidsgiver med krav om stenging
med kopi til arbeidstilsynet og AtB, og da ble det fortgang i saken. Nå er det
kommet varmt vann og ordentlig toalett med tømmerutiner på plass, men bua er
like knøttlita, dette må betraktes som en midlertidig løsning etter min mening.
AtB har i
etterkant beklaget at ting skjedde litt for fort, og det er det ikke vanskelig
å være enig i. Ting må skje i rett rekkefølge for å bli bra. Men en enkel
løsning på lokalisering av hvilebu på Lade ble vanskelig å få til, også for AtB.
Også de må forholde seg til kommunale planer, eierinteresser og andre aktører
for å få det til. For å unngå ei hvilebu
på Lade må linje 4 eventuelt bygges om ved å plassere bua på Heimdal, og det er
jo ikke gjort i en håndvending. Her hadde jo den gamle jernbanestasjonen vært
ideell til formålet, og den ligger jo der, delvis åpent på hverdager med et
reisebyrå bak skranken i tillegg. Kanskje er det gjort i en håndvending å ta i
bruk likevel? Så herved er ideen lansert!
Undertegnede
har fått spørsmål fra flere hold om hvorfor han er imot anbud. De siste to år har
jo denne byen opplevd en oppgradering av busser som er historisk, det ruller jo
nytt matriell over hele fjøla, storparten på gass, og som er forberedt på
biogass når anlegg for dette kommer. Dermed får vi en klimanøytral løsning
etter hvert som biogassen fases inn.
Dette er jo
flott, og AtB har jo etterlyst litt entusiasme i forhold til dette. Det er jo
flott med nytt bussmatriell, og der ikke vanskelig å være happy i forhold til
det.
Den som leser mine blogger oppfatter at det er bruken av anbud for å få
til løsninger i kollektivtrafikken jeg er kritisk til. Ved oppstarten av anbud
høsten 2010 kjørte anbudsvinneren Nettbuss, daværende Team Trafikk med stort
sett samme rutefrekvens som vi hadde opparbeidet igjennom flere år basert på
vår kunnskap om passasjergrunnlag og økonomi. At nettopp Team Trafikk vant det første anbudet skal
denne byen være glad for. Vi satt jo med stor kompetanse og erfaring med
rutenettet, og vi unngikk den galskapen som Tromsø nå har opplevd fra 1.februar
med urealistiske rutetider og delvis dårlig tilpasset bussmatriell med det
svenske selskapet Nobina som anbudsvinner.
Nå står en høyst
nødvendig opprustning fra høsten 2012 for døra. Større rutefrekvens som er mer
tilpasset passasjerveksten, nye leddbusser skal settes inn, og planer for en
smidigere avvikling av trafikken i midtbyen er i planleggingsfasen. Storstilte
planer om ingen ståtid i sentrum de nærmeste årene gjør at alle pauser og
reguleringstider kan bli avholdt på hvilebuer eller stasjoneringssted, og det
er ikke alle som oppfatter det som en forbedring av sjåførmiljøet som helhet i
Trondheim by.
Det blir nå
viktigere enn noen gang at operatørenes kompetanse blir brukt.
Trafikkplanleggere, trafikkledere, verneombud og ikke minst sjåførenes viten om
trafikkbildet i vår by blir avgjørende om trafikksmidighet og gode løsninger
blir ivaretatt.
I Tromsø ser vi nå anbudsgalskapens ansikt. Siste nummer av
Fagbladet omhandler Nobina som anbudsvinner, der den svenske direktøren går
hardt ut mot nordmenn, sitat: Jeg har
alltid hatt en oppfatning av nordmenn som tøffe og arbeidsomme mennesker. Den
oppfatningen har jeg måttet revurdere. Vi driver annerledes og mer effektivt.
Det er uvant i starten, men jeg hadde trodd nordmenn skulle takle dette bedre.
Et slikt
utsagn sier jo mer om det svenske Nobina som seriøs operatør enn det beskriver
sjåførene i Tromsø. Tilbudet fra Nobina i dette anbudet var 200 mill lavere enn
konkurrentene, og det med 120 nye busser, deriblant over tretti hybridbusser.
Det er ikke for ingenting at anbud er billig på papiret, og nå får sjåførene og
kundene svi. Direktøren sier at metoden for å vinne anbud er å utnytte
matriellet bedre. Det kjøres med færre busser som er mer i trafikk, og det er
der konkurransefortrinnet ligger. Jaha. Gjett hvem som får den belastninga?
Oppstarten i
Tromsø ble vanskelig, sykefraværet har gått rett i taket, hundrevis av
kansellerte avganger og en av fem tromsøværinger sluttet å ta buss.
Skiftplanene ble bygd opp med alt for urealistiske tette avganger, og med noen
typer busser som ikke var helt egnet for traseene og med dagens
vintervedlikehold i Tromsø by måtte det gå galt. Nå har jo fylkeskommunen sendt
ei bot på 1,1 mill til Nobina allerede for rotet de har stelt i stand hittil,
og det vitner om lite ydmykhet av Nobinas nytilsatte direktør å komme med slike
flåsete utsagn om nordmenns arbeidsinnsats, i stedet for å ta tak i det saken
dreier seg om.
Ifølge
fagforeningene der oppe har arbeidsforholdene vært helt håpløse, med lange
vakter, lite eller ingen tid til regulering og tid til personligbehov, og
kjøretider som var tilpasset kjøremønster for mange år siden. Når Nobina
strammer inn reguleringstida mellom turene for å utnytte matriellet bedre for å
vinne anbud skjønner vi sjåfører hva som blir virkninga. Slik blir det når anbudsregime slippes løs
uten en god overordnet håndtering og kontroll med hvem som kommer inn og
overtar ansvaret for folks ve og vel, og den kompetansen som allerede finnes i
systemet ikke blir brukt optimalt.
Det er dette fagbevegelsen har hevdet hele
tiden i forbindelse med anbud og privatisering, de ansatte opplever usikre
arbeidsforhold, press på arbeidstid og ikke minst blir faste rutiner og relasjoner
mellom ansatte og ledelse tilsidesatt.
Noen bruker
ordet fagforeningsknusing om slike virkninger. Om den er tilsiktet eller ikke
kan sikkert diskuteres. Selskaper overtaes av andre selskaper, trafikkområder
deles opp, vi får nye aktører inn i kommandokjeden i tillegg slik som de
fylkeskommunale aksjeselskapene. De har også sin agenda, og gjør ikke bestandig
arbeidsforholdene enklere for fagorganisasjonene.
Min tro på
anbud som det eneste saliggjørende i samferdselssektoren er ikke styrket ved
dette kjøret i Tromsø, heller tvert imot.
Wynn, Encore casinos and the city skyline | DrmCD
SvarSlettThe 충청남도 출장마사지 development of Wynn Palace, a 인천광역 출장샵 $1 billion, 2,717-room 여수 출장마사지 hotel, casino, 통영 출장안마 a company based 안양 출장마사지 in Las Vegas, but located on the Wynn and Encore in Las