I
et innlegg i Adressa 18.august blir problemstillinga i S.Thonstads
veg belyst. Rådmannen har bestemt at metrobussen ikke skal gå om
Bjørndalen, men dundre igjennom Sivert Thonstads veg med 200 busser
i døgnet fra kl.0530 på morran til langt over midnatt. Blir jo
knall for de 70 familiene det berører, en del av de husene ligger jo
helt inntil vegen. Så følger en del presentasjon av kostnadstall
som skal rettferdiggjøre dette valget. Men så går man inn på
utbyggingsplaner og utbyggingstakt for traseen, og det er da vi ser
hvor langt fra virkeligheten man befinner seg. Traseen skal bygges i
to faser, der vegbredde først utvides til 6 meter, så skal det
pinadø bygges en omgang til og utvides til 6,5 meter. I mellomtiden
skal vi herje etter denne vegen som vil få en smalere veibane enn
det Statens Vegvesen anbefaler. Men den vurderes som bred nok i en
midlertidig periode, men problematisk om vinteren! Tenk det. Akkurat
som om vi ikke vet hvor problematisk denne vegstrekningen er. Så
hevdes det at det vil være fare for at speilene vil knuses ved
passering, og at metrobussene er helt avhengig av svart asfalt på
denne strekningen. Harald Storrønning i Atb har da funnet ut at snø
og is langs kanten fører til at sjåføren legger seg for nærme
midten av vegbanen! Han kommer også med et løsningsforslag om at
trafikkleder kan gjøre det mulig å regulere trafikken! For en
sjåfør med over 40 års fartstid på denne strekningen er all denne
argumenteringen utrolig. Det er bare en utvei, og det er å bygge ut
vegen til 6,5 meter med en gang. Hvorfor tror man sjåføren vil
legge seg inn mot midten av vegbanen når is og snø hoper seg opp i
vegkanten? Har man hørt om karosseriplater på sidene av bussen? Har
man opplevd hvor heftig snøskurer kan være i Heimdalsområdet? Har
man hørt om forsinkelser i rushtrafikk, eller forsinkelser andre
steder i byen som forplanter seg videre på pendelruter? Bare spør
oss som kjører daglig, vi vet alt om dette. Siste eksempel var jo
kaoset da fiskerimessa AquaNor ble avviklet for en ukes tid siden. Vi
begynner å bli rimelig lei av å høre fra teoretikere som sitter
innstengt på sine kontorer med fire vegger tett inntil øra. Tror
man at svartsalta vegbane kan opprettholdes til alle døgnets tider?
Da må det tilføres ressurser i en helt annen skala enn det vi
opplever nå. Det er mulig det tilføres nok penger, men det vil jeg
se før jeg tror på eventyr. I mellomtiden må vi leve på
ombygginger, nå skal vi holde på over Gløshaugen i to år. Før
der har vi levd med utbygginger og vegarbeid i Ranheimsvegen, Harald
Hårfagres gate på Lade og Dybdahlsvegen med fare for vognskader og
tidvise forsinkelser og ergrelser både for sjåfører og publikum.
Spørsmålet blir hvor langt inn i 2019 dette skal fortsette, for
ikke å si inn i 2020.
Jeg kan ikke forstå hvorfor de på død og liv skal ha ei Metrolinje gjennom Sivert Tonstads vei i det hele tatt. For det første er det veldig få passasjerer langs denne biten av en vei.
SvarSlettHvorfor ikke la den ha en helt annen trasé ? Gjennom den nye tverrforbindelsen fra rundkjøringen nedenfor kattemskogen, over til Industriveien videre til Tiller og følger så der linje 46 kjører i dag.