fredag 25. mars 2011

Bruk av avløserbiler!

En avløserbil eller såkalt pikettbil, hva er det? Jo, i sin visdom har de som tilrettela for anbud hatt tanker om bruk av avløserbiler i tiden på døgnet da det er mest trykk i trafikken, og bussene er mest forsinket, nemlig mellom kl.1430 til 1630 på ettermiddagen. Det vil i praksis si at hvis en sjåfør skal gå på et kveldsskift som starter i denne tiden, kan ikke starte i sentrum, men på endeholdeplass. Med andre ord, ingen avløsning på vogna i nevnte tidsrom i sentrum. Tanken er da at det er lettere å holde avgangstid fra sentrum. For vårt vedkommende som allerede har vunnet et anbud,og dermed pålagt bruk av en pikettbil, er at vi må bruke inntil 5 slike pikettbiler pluss et par busser for å kjøre i ettermiddagsrush opp til endeholdeplasser som feks.Lundåsen, Dragvoll, Flatåsen eller Romulslia for å løse av vedkommende sjåfør der. Han går jo da av vakt og er ferdig med sin arbeidsdag, og den nye mønstrer på sitt kveldsskift. Jaha,sier du, dette høres jo ålreit ut? Alt synes flott på papiret, men når vi går inn i denne materien, ser vi at dette krever en del ressurser som godt kunne vært brukt til andre formål. Alt for å spare inn ett minutt eller to i ståtid i byen når vi bytter sjåfør. Kunne man ikke gitt oss litt mer kjøretid til byen fra endeholdeplass, så hadde dette vært løst, men nei da. En sak er at ekstra biler må brukes til dette, med den kostnaden det medfører, noe annet er økt utslipp av klimagasser, et fy-ord som brukes om miljøutslipp, og som våre myndigheter vil redusere. En tredje virkning er den planmessige siden, med en rekke biler som må settes opp slik at alt fungerer. Rett mann til rett tid, med riktig avløserbil, og som må rekke tilbake til garasje i tide slik at neste mann kan hente ut bilen og rekke sin avløsning. Det er klart at en trafikkplanlegger godt kunne tenkt seg å slippe denne logistikken, for ikke å snakke om slitasje på biler og økt utslipp. Så gikk det rykter om at man skulle slippe dette fjakket for neste anbudspakker, men dengang ei! Enda mer bruk av pikettbiler, innkjøp og  ekstra kostnader med biler, og økt utslipp. Enda mer håravfall på overarbeidede trafikkplanleggere som jaggu har mer enn nok utfordringer fra før å forholde seg til. Nye signaler kommer som hastetiltak fra fylkeskommunen, med korte frister for gjennomføring. Linje 19 skal endre trase, heter det. En ny linje skal opprettes mellom Migo og Lade, der linja skal kjøres igjennom tunnellen Nordre Avlastingsveg (NAV) Det utredes muligheter for innkjøp av leddvogner som skal settes inn på linje 5. Blir sikkert knall det, på denne linja har vi lumske bakker på vinters tid så det holder. Tiltakene er sikkert godt ment, men alt til sin tid og rekkefølge. Nå kommer det litt hulter til bulter, tiltak skulle vært innført helst i går, i morgen er det for seint, og regnemaskiner og planleggingsverktøy går varm så blårøyken står rundt ørene. Men anbud og politiske kjepphester skal markedsføres for i høst er det valg, og nå skal det høstes stemmer, koste hva det koste vil!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar