søndag 4. desember 2011

Nå går man inn bakdøra!


Sniker folk på bussen?
Etter at bakdøra ble en akseptert inngang for de med kort, har inngang bak grepet om seg, særlig blant studentene. Busser blir oppgradert med kortleser ved bakdøra fortløpende, og intensjonen fra AtB som har kommet med denne knallideen er at så mange vil bruke bakdøra at ståtida på våre holdeplasser skal gå dramatisk ned og dermed gjøre kjøretida mer effektiv.
Det kan jo AtB og andre aktører drømme om selvfølgelig, men vi som sitter bak rattet ser at så enkelt er det nok ikke. Ting tar tid, særlig der kortleser ikke virker som den skal. Og feil med kortleser er ikke et ukjent fenomen viser det seg, det hefter enda mye feil med billettsystemet, selv om sjansen til å rette opp feil har vært mange, det er jo flere år siden utstyret ble montert.
Men vi ser at et annet forhold har grepet om seg, og det er sniking på bussen. Jeg kan ikke vise til noe statistisk materiale, men mitt inntrykk bak rattet er at stadig flere bare går inn bakdøra og setter seg ned uten å registrere kortet, spesielt der det er mange som skal inn samtidig. Er det i tillegg feil ved kortleser er det ikke mange som går slår seg fremover i folkehopen og tar en tariffkonferanse med sjåføren.
En del av disse kortene er selvfølgelig periodekort, men slett ikke alle, det ser vi jo av registreringen som foregår når folk går inn foran.
I de periodene billettmaskina er ute av funksjon, og det er den litt for ofte, tar vi jo med folket uten betaling. Det brer seg en oppfatning av at hele billettsystemet ikke er så farlig, det er en masse feil likevel, jeg kan skylde på at jeg trodde kortet ble belastet, jeg visste ikke at den virket slik den skulle for det gjorde den ikke i går, beklager at jeg ikke fulgte helt med på skjermen, osv.i det uendelige. Hele systemet blir en nesten en farse.
Så var det kontrollørene da. Etter at anbudene er kommet i gjenge har ikke ressursene til kontroll blitt fulgt opp. Det trues med sivil kontroll og vaktselskaper og fandens oldemor, men jeg har ikke blitt konfrontert med disse. Det er ikke ansatt flere ordinære kontrollører heller så vidt jeg kan se som går rundt uniformert, det er de samme gode gamle gutta som har holdt på i åresvis.
De er jo de virkelige ekspertene på hva folk kan finne på av kreative ideer for å snike seg unna noen kroner til billett.
En billettkontroll burde vel strengt tatt varsles til sjåføren også slik at han kan komme med opplysninger som er viktig for sivile kontrollører eller styrker fra vaktselskaper å få med seg før de begynner sin rundgang i vogna slik som det fungerte i gamle dager?
Ellers kan jo folk risikere å få bot uten grunn, billettsystemet kunne vært ustabilt i perioder, men er oppe og går tidvis. Dermed kan det jo oppstå feil ved billettering. Det kan jo også være forhold som sjåføren kjenner til som er ukjent for de som skal bøtelegge publikum?
Oslo har god erfaring med sniking på buss og bane, og budsjetterer nærmest med en årlig kostnad på dette. De har også sin egen løsning på billettkontroll som ligner mer på kommandoraid.
Det er vel slike elitestyrker AtB ser for seg på sikt skal inn for å møte denne utfordringen i trøndernes hovedstad. Da blir det kundevennlig kollektivtransport!



1 kommentar:

  1. Hei. Er mindre opptatt av begrepet 'sniking', siden det nå ligger utenfor mitt ansvar. Men som sjåfør har jeg et visst ansvar for et annet begrep, nemlig 'trafikksikkerhet'. Med inngang ved bakdør, hvor jeg har vesentlig mindre kontroll enn ved fordør, kan flere uheldige episoder oppstå. Har f.eks. opplevd at folk har kommet løpende og nærmest hoppet inn ved bakdøra for å rekke bussen. Dette uten at jeg har mulighet til å se dem i speil eller ut bakdørvindu. Dette har resultert i noen vindusbakdørkrasj, idet jeg har vært i ferd med å lukke bakdørene for å kjøre videre da det ikke var flere mennesker å se verken i speil eller ut fordøra. Ut bakdøra har jeg som sagt ingen mulighet for å se fra sjåførplass når det er mange passasjerer i bussen. I verste fall kan det hende at jeg ikke hører dette 'krasjet', og bussen settes igang. Da ser jeg ofte i venstre speil for å sjekke at veien er klar. Med våre snø- og isfylte holdeplasser, kan en tenke seg hva som kan skje... Noe annet er at folk trenger seg inn ved bakdøra før passasjerene har rukket å komme seg ut, eller de presser seg inn - selv om det er stappfullt i bussen. Antall stående passasjerer? Har ikke peiling! Og med de rutetider vi har på de fleste rutene, er det heller ikke tid til å reise seg for å telle mellom hver holdeplass. Og hvem skulle jeg vennligst be om å gå av bussen, når jeg ikke vet hvem som kom sist inn? Vet ikke engang hvem som er med i bussen min, siden mange kommer inn bakdøren. Sikkerhet????
    Men det går normalt mye raskere å få inn passasjerene ved bruk av både for- og bakdør. Og nå skal visst bakdøra åpnes uansett hvor mange passasjerer som står og venter på holdeplassen. Hvorfor? Aner ikke! Men vi blir visst bøtelagt av AtB om vi ikke gjør det ^^ Håper det ikke er sant, at det hele er en vits. Ihvertfall skulle jeg kjøre 5 Ekspress, med oppstart Dronningens gate. Møtte i god tid før avgang, og åpnet kun fordør. Gikk helt fint, selv om noen automatisk ventet ved bakdør. Vel avgårde ønsket jeg alle velkommen til rute 5 ekspress Dragvoll, orienterte om at avgangen hadde begrenset antall holdeplasser underveis, og at jeg tok inn alle ved fordøren fordi jeg synes det er hyggelig å hilse på mine passasjerer. Framme på Dragvoll kom de fleste fram og takket for en hyggelig tur :-) Ei dame (arkitektstudent) skrev til og med til AtB og ga meg(!) skryt, fikk nettopp mail fra teamleder om det.
    Tankekors; Kanskje noen passasjerer fortsatt vil behandles som mennesker?

    SvarSlett